FOCUS op veerkracht Blog

In dit blog deel ik mijn inzichten over gezond omgaan met stress. Vanuit FOCUS op veerkracht werk ik aan het ontwikkelen en versterken van veerkracht voor medewerkers binnen de sector Zorg en Welzijn.

Ronald Huttinga 
Trainer en ontwikkelaar FOCUS op veerkracht

Of was het koffie? In ieder geval: een beetje stress kan heel positief zijn.

Denk eens aan een situatie waarin je moet presteren zoals een presentatie geven of een examen halen. Stress maakt dat er in je lijf hormonale veranderingen optreden. Die zorgen ervoor dat je kunt voldoen aan de omgevingseisen. In een milliseconde nadat je brein de interpretatie heeft gemaakt dat je moet presteren, activeert de HPA-as het orthosympathische systeem. 

Met andere woorden. Je brein zegt tegen je bijnier dat ie als een gek de juiste boodschappers moet gaan rondsturen en je kunt presteren. O.a. spierspanning, alertheid, hoge ademhaling zorgen voor de juiste paraatheid. Een lichte mate van stress, dan heet het nog arousel, heeft als effect dat je beter onthoudt en informatie opneemt en alertheid biedt. Dit heeft te maken met een verhoogde activiteit in de hippocampus en amygdala. Het effect neemt bij een hoge mate van stress weer af. 

Dus (een beetje gezonde) stress makes the world go round, maar een goeie kop koffie trouwens ook. 

Wanneer ervaar jij dat stress je helpt te presteren?

PS. Wil je meer weten over het dit precies werkt? Erik Scherder vertelt in heldere taal over ons systeem.