Selecteer een pagina

Op een simpele, doeltreffende en (niet onbelangrijk) gratis manier je kwaliteit van leven met sprongen verbeteren. Je beseft het over het algemeen niet, totdat je er mee aan de gang gaat: Je ademhaling is een directe toegang tot je stress systeem. Waar de krachtige werking van je stress-as op veel gebieden gewoon lekker zijn (of haar?) gang gaat, is ademhaling bij uitstek de manier om deze krachten tot rust te bewegen.

In principe gaat je ademhaling toch vanzelf? Ja niet alleen in principe. Behalve als je bijvoorbeeld aan een hartlong machine verbonden bent gaat je ademhaling vanzelf. Hoef je niks voor te doen. Maar je kunt er wel iets mee doen! Daar zijn allerlei methoden voor. De eenvoudigste heb ik van Koen de Jong (geweldige sportfanaat die een boek schreef over ademhaling, en hardlopen, en in koud water zwemmen). Die luidt namelijk:

UITADEMING VERLENGEN.

Dat zit zo: je ademhaling is o.a. verbonden met je hartslag. Door hoog en snel te ademen geef je aan je eigen systeem signalen af dat er veel moet gebeuren. Maar: onbewust kun je ook als gevolg van een stressvolle gedachte sneller gaan ademen, terwijl je misschien op de bank ligt. Gevolg: je lichaam is keihard aan het werk, je stress-as slaat aan. Terwijl de trigger misschien een gedachte was.

Tip 1) sta op een aantal momenten per dag stil bij je ademhaling. Zet desnoods een wekker op je mobiel. Dit doe ik zelf.
Tip 2) Probeer een aantal keer per dag je ademhaling terug te brengen door je uitademing te verlengen. Dit kun je doen door uit te blazen alsof je een kaars uitblaast. Je zult merken dat je ademhaling langzamer wordt. Zelf gebruik ik een hartslagmeter om te checken welk effect het op mijn hartslag heeft. En niet alleen op je hartslag. Op je gedachten. Op je kijk op de wereld.

Simpel, doeltreffend en gratis. Probeer het zelf om uit te vinden wat het voor jou doet!