Selecteer een pagina

FOCUS op veerkracht

Focus op veerkracht is een methode om effectiever om te gaan met stress. Deze methode bestaat uit vijf onderdelen die samen je veerkracht beïnvloeden. Middels deze methode kun je werkstress of dagelijkse stress beter hanteren en ben je zelf in staat op tijd bij te sturen, ter voorkoming van ernstige stressklachten. Deze methode is effectief wanneer je bijvoorbeeld last hebt van werkstress, voor medewerkers met burn-out klachten of wanneer je meer ondersteuning wil in zelf leren omgaan met dagelijkse stressoren in je privé of werkleven. Hieronder worden de vijf factoren uitgelegd met enkele voorbeelden. Deze FOCUS factoren vormen de basis de van trainingen, workshops en coaching. 

FYSIEK

Een beetje stress is je vriend. Het helpt presteren, leren en motiveren. Langdurige stress is echter niet gezond. Het is daarom belangrijk om in de gaten te houden welke stresssignalen jij ervaart. Hoe vroeger je er bij bent, hoe beter je kunt bijsturen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld regelmatig eens stil te staan bij je ademhaling. 
Anderzijds kun je fysieke factoren ook beïnvloeden om je stresslevel te verlagen.  Anderzijds kun je bewust je ademhaling sturen om de stressbalans te beïnvloeden. Dit leer je o.a. tijdens een FOCUS op veerkracht training. 

OMGEVING

Je omgeving zelf kun je vaak niet zomaar beïnvloeden, maar je kunt wel rekening houden met wat die omgeving met jou doet. Stress is niet per se slecht, stress zonder herstelmogelijkheid is wel slecht.

Wanneer we meerdere zaken tegelijk doen wordt er vaak gesproken van multitasken. Werkelijke multitasking bestaat niet. Het is een vorm van heel snel schakelen tussen taken. 
Een tip: focus op een taak tegelijk! Dus doe iets, maak het af, neem rust en doe vervolgens iets anders. Dat kost energie. Zonde. Kortom: FOCUS!

COGNITIE

Je cognitieve mindset is belangrijk. Hoe interpreteer jij de situaties waar je in verkeert? Zie je jezelf als een slachtoffer? Dan zal de stress heftiger aanvoelen en langer aanhouden. Richt je je energie op kleine positieve veranderingen binnen je eigen invloed, dan spaar je elke dag een klein beetje veerkracht en werk je langzaam aan je mentale kapitaal.

UITZICHT

Wanneer je uitzicht hebt op een beloning, zoals wanneer de stress ‘zin’ heeft zal je er beter tegen kunnen. Stel je situatie eens in perspectief van een groter geheel. Het stellen van heldere doelen kan hierbij helpen. Dit is onderdeel van de FOCUS methode.

SOCIAAL

Je verhaal delen met anderen is een heel belangrijk onderdeel van gezond omgaan met stress. De sociale steun die je ervaart geeft je veerkracht een boost. FOCUS op veerkracht heeft elementen uit de systeemgerichte benadering. 

Een leuke bijkomstigheid, uit hersenscans blijkt dat empathisch zijn, dus invoelend luisteren naar het verhaal van anderen een zeer kalmerend en stress verlagend effect heeft op ons brein. Doe er je voordeel mee.

.

Voor wie?

FOCUS op veerkracht training en coaching is ontwikkeld in de sociale sector en is daarmee uitermate geschikt voor werknemers in sociale beroepen zoals (ambulant) begeleiders in de psychiatrie en zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, verpleegkundigen, docenten en jeugdzorgwerkers. 

Training
 In de tweedaagse training maken deelnemers kennis met de FOCUS-factoren door middel van actieve werkvormen en reflectieve (praktijk)opdrachten.  Geschikt voor 8-10 deelnemers

.

Coaching
 Individuele coaching vindt plaats in meerdere gesprekken. Geschikt voor burn-out preventie of voor mensen die hun zelfeffectiviteit willen vergroten.
Team Coaching
Team coaching is voor teams die behoefte hebben aan verdieping in de onderlinge samenwerking op het gebied van zorgen met en voor elkaar
Workshop
Een workshop is een kennismaking met de methode met interactieve werkvormen. Geschikt voor grotere groepen (10-30 personen)
‘Vanuit mijn persoonlijke ervaring als hulpverlener en inzichten uit de (positieve) psychologie heb ik een methode ontwikkeld voor die helpt beter om te gaan met stress. Ik heb hiermee inmiddels al honderden mensen mogen trainen, spreken en inspireren aan de slag te gaan met hun eigen veerkracht.’

.
T: 06 182 441 24
@: info@focusopveerkracht.nl
KvK: 71616039
IBAN: NL05ASNB 0781 128643

Ik ben Ronald Huttinga en denk graag mee hoe jij je veerkracht kunt vergroten. En: